Ο Δήμος Καλαμάτας και η Κοινωφελής του Επιχείρηση «Φάρις» διοργανώνουν εκδήλωση ονοματοδοσίας της Κεντρικής Θεατρικής Σκηνής του ΔΗΠΕΘΕΚ σε «Θεατρική Σκηνή Βασίλης Φωτόπουλος».
Η εκδήλωση θα πραγματοποιηθεί αύριο, Σάββατο 8 Μαρτίου 2014, στις 19.00, στην Κεντρική Σκηνή του ΔΗΠΕΘΕ Καλαμάτας, Δημοσθένους 2.
ΠΡΟΓΡΑΜΜΑ ΕΚΔΗΛΩΣΗΣ
- Αποκαλυπτήρια μαρμάρινης επιγραφής από το Δήμαρχο Καλαμάτας Παναγιώτη Ε. Νίκα
- Ομιλία από το Διευθυντή της Δραματικής Σχολής του Εθνικού Θεάτρου Κώστα Γεωργουσόπουλο
Ο κ. Κώστας Γεωργουσόπουλος
- Προβολή dvd στο οποίο ομιλεί ο ίδιος ο Βασίλης Φωτόπουλος για τη ζωή και το έργο του.
Υπενθυμίζεται πως το Δημοτικό Συμβούλιο Καλαμάτας αποφάσισε ομόφωνα στις 16 Ιανουαρίου 2014 να λάβει η Κεντρική Σκηνή του Δημοτικού Περιφερειακού Θεάτρου Καλαμάτας (ΔΗ.ΠΕ.ΘΕ.Κ.) το όνομα του Βασίλη Φωτόπουλου, ως ένδειξη τιμής και ευγνωμοσύνης σε αυτόν το σπουδαίο Καλαματιανό σκηνογράφο και άνθρωπο του θεάτρου, ο οποίος παρουσίασε έργο με τεράστια συμβολή στο χώρο αυτό.
Η απόφαση αυτή του Δημοτικού Συμβουλίου Καλαμάτας ακολουθεί τη διοργάνωση αναδρομικής έκθεσης, που εγκαινιάσθηκε τη Δευτέρα 16 Δεκεμβρίου 2013, αφιερωμένης σε αυτόν τον καλλιτέχνη με τη διεθνή απήχηση, σ’ έναν άνθρωπο που αγάπησε και τίμησε τον τόπο του, έναν Καλαματιανό ο οποίος έφερε στην Ελλάδα κατ’ ουσίαν δύο Όσκαρ και υπήρξε σημαντικότατος σκηνογράφος και κατεξοχήν άνθρωπος του θεάτρου.
ΒΙΟΓΡΑΦΙΚΟ
O Βασίλης Φωτόπουλος γεννήθηκε το 1934 στην Καλαμάτα. Η ενασχόλησή του με τη ζωγραφική είχε αρχίσει με μαθητεία στον Καλαματιανό ζωγράφο Ευάγγελο Δράκο, ενώ ως έφηβος είχε μυηθεί στη βυζαντινή αγιογραφία. Δεν είναι τυχαίο ότι στην ώριμη φάση της ζωής του, η τέχνη αυτή παρέμενε όχι μόνο πηγή έμπνευσης αλλά και συναισθηματικής γαλήνης.
Η πρώτη του επαφή με το θέατρο ήταν με το θίασο του «Ακροπόλ» στο θέατρο «Μπουρνέλλη». Το 1958, ο Κωστής Μπαστιάς, τότε διευθυντής της Λυρικής, του αναθέτει τη σκηνογραφία και το σχεδιασμό των κοστουμιών για την όπερα του Τζ. Μπ. Περγκολέζι «Η υπηρέτρια κυρά». Ήταν η απαρχή της συνεργασίας του με την ΕΛΣ ως σκηνογράφου και ενδυματολόγου. Δεν αρκέστηκε όμως στο σταθερό αυτό πόστο αλλά άρχισε να ταξιδεύει στο εξωτερικό, για να δει από κοντά τις εξελίξεις στα εικαστικά και το θέατρο.
ΔΙΕΘΝΗΣ ΔΡΑΣΤΗΡΙΟΤΗΤΑ
Κατά την επάνοδό του στην Ελλάδα συνεργάστηκε με τους Μ. Θεοδωράκη, Μ. Κακογιάννη και Μποστ για την «Όμορφη πόλη». Ακολουθεί το άνοιγμα στο εξωτερικό. Κάνει και τα 75 σκηνικά για την ταινία «Αμέρικα, Αμέρικα» μαζί με τον Αμερικανό Τζιν Κάλαχαν. Όμως ο σκηνοθέτης παρέλειψε το όνομα του Φωτόπουλου στους τίτλους. Όταν ο τελευταίος παραπονέθηκε στον Καζάν, εισέπραξε την απάντηση: «Μα ποιος θα πίστευε ότι αυτά τα σκηνικά είχαν γίνει από ένα Ελληνόπουλο...». Έτσι το Όσκαρ με το οποίο βραβεύτηκε η ταινία για τη σκηνογραφία της πήγε στον Κάλαχαν. Τελικά, η δικαίωση και διεθνής καταξίωση ήρθε με το «Ζορμπά» του Μιχάλη Κακογιάννη. Ο Φωτόπουλος, στα 30 του μόλις χρόνια, κέρδισε το χρυσό αγαλματάκι για τη σκηνογραφική του δουλειά.
Η Ειρήνη Παππά, ο Anthony Quinn και ο Τάκης Εμμανουήλ στον «Ζορμπά»
Από το 1964 έως και το 1967 μοίρασε τη ζωή του μεταξύ Ελλάδος και Αμερικής, ενώ από το 1967 έως τη μεταπολίτευση έμεινε στις ΗΠΑ με μεγάλες συνεργασίες. Ήρθε στην Ελλάδα μόνο το 1973 για να σκηνοθετήσει την ταινία «Ορέστης». Στη μεταπολίτευση συνεργάστηκε κατ’ αρχάς με τον Ζυλ Ντασσέν, τη Μελίνα Μερκούρη και το Νίκο Κούρκουλο αλλά και με όλους τους καλλιτεχνικούς φορείς, θεατρικούς και μη, αφήνοντας την αισθητική του σφραγίδα σε μεγάλες παραστάσεις.
Ο Μάνος Κατράκης και ο Παντελής Ζερβός, στον «Δον Κιχώτη», με κοστούμια του Βασίλη Φωτόπουλου
Από το 1980 αφιερώνεται στο χρωστήρα. Ατομικές εκθέσεις του Βασίλη Φωτόπουλου έχουν γίνει στο Μουσείο Βορρέ (1991), στη γκαλερί «Νέες Μορφές» (1996), στη γκαλερί «Ζουμπουλάκη» (1999). Μεγάλο αφιέρωμα στο έργο του ιδίου και του αδελφού του είχε κάνει το 1997 ο «Μύλος» της Θεσσαλονίκης. Έργα του υπάρχουν σε διάφορα μουσεία και σε αρκετές ιδιωτικές συλλογές.
Η έκθεση ζωγραφικών έργων του Βασίλη Φωτόπουλου στη Δημοτική Πινακοθήκη Καλαμάτας «Α.Τάσσος», Παπάζογλου 5, θα διαρκέσει έως την 28η Μαρτίου 2014.