Η επέτειος Απελευθέρωσης της Καλαμάτας στις 23/3/2019 με τον Πρόεδρο της Δημοκρατίας

Χιλιάδες λαού, από την Καλαμάτα, άλλες περιοχές της Μεσσηνίας και πολλοί επισκέπτες από άλλα γεωγραφικά διαμερίσματα, παρακολούθησαν το απόγευμα του Σαββάτου 23 Μαρτίου 2019, βοηθούντος του θαυμάσιου καιρού που επικρατούσε στην Καλαμάτα, το λαμπρό εορτασμό της επετείου της Απελευθέρωσης της πόλης από τον τουρκικό ζυγό, στις 23 Μαρτίου 1821. Με τη συμμετοχή του λαού και των επισήμων προσκεκλημένων, πραγματοποιήθηκαν πανηγυρικά η δοξολογία στον ιστορικό Ιερό Ναό των Αγίων Αποστόλων και η αναπαράσταση της Aπελευθέρωσης της Καλαμάτας.

«ΕΧΟΥΜΕ ΚΑΙ ΤΗΝ ΒΟΥΛΗΣΗ ΚΑΙ ΤΑ ΜΕΣΑ
ΝΑ ΔΙΑΣΦΑΛΙΣΟΥΜΕ ΤΗΝ ΕΘΝΙΚΗ ΜΑΣ ΚΥΡΙΑΡΧΙΑ»

DSC 0243 Medium

Για πέμπτη συνεχή χρονιά, τις εκδηλώσεις λάμπρυνε με την παρουσία του ο συμπατριώτης μας Πρόεδρος της Δημοκρατίας κ. Προκόπιος Παυλόπουλος, που έγινε αντικείμενο θερμών εκδηλώσεων του κόσμου.
Μετά το πέρας των θρησκευτικών εκδηλώσεων και πριν την έναρξη της Αναπαράστασης, ο Πρόεδρος της Δημοκρατίας δήλωσε τα εξής:
«Η ιστορική επέτειος της Απελευθέρωσης της Καλαμάτας από τον τουρκικό ζυγό, την 23η Μαρτίου 1821, εκπέμπει διαχρονικώς -κατ' εξοχήν όμως υπό την τρέχουσα, πολλαπλώς κρίσιμη, συγκυρία- το εξής διπλό μήνυμα:
Το πρώτο μήνυμα αφορά το νόημα της Ελευθερίας. Υπενθυμίζω ότι την 23η Μαρτίου 1821 η «Μεσσηνιακή Σύγκλητος» -το πρώτο συλλογικό όργανο των Επαναστατημένων Ελλήνων- απηύθυνε προς τους Λαούς της Ευρώπης έκκληση υπέρ της Ελευθερίας των Ελλήνων.
Α. Το κείμενο αυτό επισήμαινε, «urbi et orbi», ότι για εμάς, τους Έλληνες, η Ελευθερία δεν είναι ένα απλό δικαίωμα. Είναι αρχή και αξία υπαρξιακή για τον Λαό μας και το Έθνος μας, πολλώ μάλλον όταν για τον Έλληνα η Ελευθερία είναι σύμφυτη με την υπόσταση του Ανθρώπου.
Β. Από εδώ λοιπόν, την Καλαμάτα, όλοι οι δημοκρατικοί Έλληνες, υπό όρους αρραγούς ενότητας, δεσμευόμαστε να υπερασπιζόμαστε, αποφασισμένοι και ανυποχώρητοι, την Ελευθερία μας έναντι πάντων. Δεσμευόμαστε όμως να υπερασπιζόμαστε και την Ελευθερία κάθε Ανθρώπου, ακόμη και πέρα και έξω από τα σύνορά μας. Τούτο αποκτά ιδιαίτερη σημασία στο πλαίσιο της Ευρωπαϊκής μας Οικογένειας, δοθέντος ότι κάθε συνειδητοποιημένος Ευρωπαίος έχει χρέος να υπερασπίζεται σήμερα την Ελευθερία, πρωτίστως απέναντι στα μορφώματα του λαϊκισμού και του ρατσισμού, τα οποία επιβουλεύονται, ευθέως και απροκαλύπτως, αυτό τούτο το Ευρωπαϊκό Οικοδόμημα, άρα την Ευρωπαϊκή Δημοκρατία και τον Ευρωπαϊκό Πολιτισμό.
Το δεύτερο μήνυμα αφορά την γείτονα Τουρκία, με την οποία βεβαίως και επιδιώκουμε σχέσεις φιλίας και καλής γειτονίας.
Α. Όμως ουδέποτε πρόκειται ν' αποδεχθούμε οιαδήποτε πρόκληση -έστω και αν αυτή γίνεται προφανώς για λόγους εσωτερικής της «πολιτικής κατανάλωσης» – η οποία προσβάλλει την Ελλάδα και τους Έλληνες, παραχαράσσει βάναυσα την Ιστορία και παραβιάζει το Διεθνές και το Ευρωπαϊκό Δίκαιο.
Β. Μέσα σε αυτό το πλαίσιο καθιστούμε σαφές στην Τουρκία ότι έχουμε και την βούληση και τα μέσα να διασφαλίσουμε την Εθνική μας Κυριαρχία, συνακόλουθα δε τα Σύνορα, το Έδαφος και την Αποκλειστική Οικονομική Ζώνη της Χώρας μας, που είναι και Σύνορα, Έδαφος και Αποκλειστική Οικονομική Ζώνη της Ευρωπαϊκής Ένωσης. Όπως επίσης, καθιστούμε σαφές προς την Τουρκία ότι ο πλήρης και ειλικρινής σεβασμός του Ευρωπαϊκού Δικαίου και Κεκτημένου, καθώς και του Διεθνούς Δικαίου στο σύνολό του -συμπεριλαμβανομένου, φυσικά, του Δικαίου της Θάλασσας- αποτελεί στοιχειώδη προϋπόθεση για τις μεταξύ μας σχέσεις φιλίας και καλής γειτονίας, επιπλέον δε για οιαδήποτε θετική εξέλιξη της ευρωπαϊκής της προοπτικής.».

Η ΕΞΕΛΙΞΗ ΤΩΝ ΕΚΔΗΛΩΣΕΩΝ

anaparastash 1

Οι εκδηλώσεις ξεκίνησαν μπροστά στο ιστορικό Δημαρχείο Καλαμάτας, όπου ο Δήμαρχος παρέδωσε την επαναστατική Σημαία σε γυναίκες ενδεδυμένες με παραδοσιακές ενδυμασίες και ξεκίνησε η πομπή προς το Ηρώον της πλατείας 23ης Μαρτίου.

Τη σημαία συνόδευαν η Δημοτική Φιλαρμονική Καλαμάτας και άγημα από το 9ο Σύνταγμα Πεζικού. Μέλη Πολιτιστικών Συλλόγων, που έφεραν εθνικές ενδυμασίες, υποδέχονταν την πομπή με χειροκροτήματα και πυροβολισμούς με αντίγραφα όπλων του 1821, καθ' όλη τη διαδρομή μέχρι την πλατεία.

Εκεί, πραγματοποιήθηκαν αφή του βωµού με τη Φλόγα, την οποία σκυταλοδρόμος μετέφερε από την Ιερά Μονή Βελανιδιάς, όπου συγκεντρώθηκαν οι οπλαρχηγοί για να απελευθερώσουν την Καλαμάτα και, ακολούθως, έγινε έπαρση της Σηµαίας της Επανάστασης.

ΥΠΟΔΟΧΗ ΤΟΥ ΠΡΟΕΔΡΟΥ ΤΗΣ ΔΗΜΟΚΡΑΤΙΑΣ

anaparastash 8

Η Αυτού Εξοχότης ο Πρόεδρος της Δημοκρατίας κ. Προκόπιος Παυλόπουλος έφθασε στις 15.30 και βάδισε χειροκροτούμενος μέχρι την πλατεία, όπου σταμάτησε μπροστά στην Πολεμική Σημαία.

anaparastash 9

Ανακρούσθηκε ο Εθνικός Ύμνος, ο Πρόεδρος της Δημοκρατίας επιθεώρησε τα αγήματα του 9ου Συντάγματος Πεζικού και της 120 ΠΕΑ και ακολούθως τον υποδέχθηκε ο Δήμαρχος και άλλοι επίσημοι προσκεκλημένοι.

anaparastash 11

Στον ιστορικό Ιερό Ναό των Αγίων Αποστόλων ακολούθησε δοξολογία, στην οποία χοροστάτησε ο Μητροπολίτης Μεσσηνίας Χρυσόστομος.

ΤΡΙΣΑΓΙΟ ΓΙΑ ΤΟΥΣ ΗΡΩΕΣ
ΚΑΙ ΠΑΝΗΓΥΡΙΚΟΣ ΤΗΣ ΗΜΕΡΑΣ

anaparastash 13

Κατόπιν, στο Ηρώον τελέσθηκε τρισάγιο στη μνήμη των Ηρώων του Εικοσιένα.

Ο ΠΑΝΗΓΥΡΙΚΟΣ ΑΠΟ ΤΟΝ Π. ΞΗΡΟΓΙΑΝΝΗ

anaparastash 17

Τον πανηγυρικό της ηµέρας εξεφώνησε ο Πρόεδρος του Δικηγορικού Συλλόγου Καλαμάτας Περικλής Ξηρογιάννης, που είπε τα εξής:
«Εξοχότατε Κύριε Πρόεδρε της Ελληνικής Δημοκρατίας,
Κυρίες και κύριοι,
Λένε ότι οι επέτειοι ορίζονται για να καλλιεργούν τα ιδανικά ενός λαού, διατηρώντας την ιστορική του μνήμη.
Νομίζω όμως ότι οι επέτειοι δημιουργούνται από μια εσωτερική ανάγκη, την οποία μας δημιουργεί ο ίδιος ο τόπος, που μας μιλά χωρίς ήχους, με την ιστορική μνήμη που φέρει, τη μνήμη του αγώνα και της θυσίας για χάρη της ελευθερίας.
Ο Σολωμός, στους «Ελεύθερους Πολιορκημένους», μιλάει για τον ανάκουστο κελαϊδισμό.
Ίσως είναι η αίσθηση του χρέους, γιατί γνωρίζουμε ότι τα αγαθά που απολαμβάνουμε, της ανεξαρτησίας, της ελευθερίας, της δημοκρατίας, της δικαιοσύνης τα οφείλουμε σε αυτούς, που σε κάποια στιγμή αποφάσισαν ότι οι ιδέες και τα ιδανικά ξεπερνούσαν τον φόβο για την προσωπική τους τύχη και την τύχη των ανθρώπων τους.
Και γιατί γνωρίζουμε ότι τα αγαθά που παραλάβαμε, έχουμε την ιερή υποχρέωση να τα παραδώσουμε στις επόμενες γενιές, οι οποίες δεν αποτελούν θολές εικόνες του μέλλοντος αλλά ζουν μέσα μας ήδη, και από εμάς θα γεννηθούν και θα διαμορφωθούν ως προς τις αξίες και τα ιδανικά τους.
Με αυτές τις αξίες, πορεύεται ανέκαθεν η Ελλάδα εδώ και χιλιάδες χρόνια.
Και με αυτές τις αξίες έχει διαμορφώσει τον πολιτισμό της Ευρώπης.
Ο Ευρωπαϊκός Διαφωτισμός οφείλεται σε μεγάλο βαθμό στους λόγιους, που με την πτώση της Κωνσταντινούπολης κατέφυγαν στη Δύση, στην εποχή του σκοταδισμού του Μεσαίωνα, και μεταλαμπάδευσαν τις χιλιόχρονες ελληνικές αξίες.
Στην Ελλάδα, η ελληνικότητά μας διαφυλάχθηκε με την καθοριστική συμβολή της Εκκλησίας.
Και όπως τα συγκοινωνούντα δοχεία μεταφέρουν την ύλη τους το ένα στο άλλο, ήρθε η σειρά του Ευρωπαϊκού Διαφωτισμού να επιστρέψει τα φώτα που πήρε και να συμβάλει στη δημιουργία του Ελληνικού Διαφωτισμού, που καθοδήγησε ιδεολογικά τον αγώνα, και στη Φιλική Εταιρεία που οργάνωσε τον αγώνα, και της οποίας μέλη ήταν ο Θεόδωρος Κολοκοτρώνης, ο κληρικός Γρηγόριος Δικαίος ή Παπαφλέσσας, ο Υψηλάντης και άλλοι.
Για 400 χρόνια, ο τύραννος αποφάσιζε για τη ζωή των οικογενειών τους, και την καθημερινότητά τους, με βία και αδικία,
Όπως έλεγε ο Κολοκοτρώνης, σε κάθε διάσελο ήταν θαμμένος και ένας της οικογένειάς του,
Ώστε δεν έμενε άλλο σε αυτούς παρά η αναγκαιότητα να πάρουν τα όπλα, παλεύοντας για την ελεύθερη ζωή ακόμα και αν την έδιναν ως τίμημα, έχοντας αποφασίσει να ελευθερωθούν ή να χαθούν ως ελεύθεροι άνθρωποι.
Είχαν ανάγκη Ανεξαρτησίας, Δημοκρατίας και Δικαιοσύνης, όπως όλα αυτά συμπυκνώνονται στην έννοια της Ελευθερίας.
Η κοινή εθνική και ιστορική καταγωγή, την οποία χαρακτήριζαν με τη λέξη Γένος, δηλαδή κοινή γενιά, κοινός γεννήτορας, η κοινή θρησκεία και η γλώσσα ήταν τα σημεία αναφοράς των σκλαβωμένων Ελλήνων, ώστε να διατηρούν την ενότητά τους, και ο καθένας να ξέρει τι τον συνδέει με τον άλλον και για ποιο λόγο πρέπει να πολεμήσει μαζί του δίπλα-δίπλα.
Τετρακόσια χρόνια σκλαβιάς δεν ήταν αρκετά να διαγράψουν από την ψυχή των Ελλήνων την ανάγκη για ανεξαρτησία και ελευθερία και την ιστορική τους μνήμη.
Μνήμη ότι κατάγονται από ελεύθερους προγόνους, και τις γυναίκες της Σπάρτης που έδιναν την ασπίδα στο γιο ή το σύζυγο και του έλεγαν ΤΑΝ ή ΕΠΙ ΤΑΣ. Ή θα την φέρεις πίσω και άρα θα είσαι νικητής και ελεύθερος ή θα σε φέρουν πάνω σε αυτήν.
Ελευθερία ή θάνατος, λοιπόν.
Ακριβώς όπως ήταν το σύνθημα του Αγώνα.
Ακριβώς όπως ήταν το σύνθημα πάνω στη σημαία, την οποία ύψωσαν οι Μανιάτες από τις 17 Μάρτη και έφεραν στην Καλαμάτα.
ΤΑΝ ή ΕΠΙ ΤΑΣ
Οι Τουρκοκρατούμενοι επί 400 χρόνια Έλληνες γνώριζαν τι σήμαινε η φράση ταν ή επί τας.
Γιατί είχαν ιστορική μνήμη.
Γιατί ο τόπος μας ψιθυρίζει ανεξαρτησία και ελευθερία εδώ και χιλιάδες χρόνια.
Ανεξαρτησία και Ελευθερία γιατί «ΟΠΟΙΟΣ ΕΛΕΥΘΕΡΑ ΣΥΛΛΟΓΑΤΑΙ, ΣΥΛΛΟΓΑΤΑΙ ΚΑΛΑ» όπως έλεγε ο Ρήγας.
Βρισκόμαστε ακριβώς στον τόπο της πρώτης οργανωμένης και επιτυχημένης πολεμικής πράξης των Ελλήνων, της αρχής ενός αγώνα απελευθερωτικού, που δημιούργησε τη σύγχρονη Ελλάδα.
Στον τόπο που σαν σήμερα, στις 23 Μάρτη 1821, ο Πετρόμπεης Μαυρομιχάλης, και ακόμα ο Αναγνωσταράς, ο Γρηγόριος Δικαίος ή Παπαφλέσσας, ο Νικηταράς, και φυσικά ο Αρχιστράτηγος του Αγώνα, ο Θεόδωρος Κολοκοτρώνης, εισήλθαν στην πόλη με χιλιάδες ενόπλους, έχοντας αποκλείσει όλους τους δρόμους διαφυγής.
Ο Τούρκος βοεβόδας κατάλαβε το μάταιο της αντίστασης και παρέδωσε την ίδια ημέρα με πρωτόκολλο την πόλη και τον τουρκικό οπλισμό.
Το μεσημέρι, εμπρός από τη βυζαντινή εκκλησία των Αγίων Αποστόλων, μέσα σε μια πανηγυρική ατμόσφαιρα, ιερείς και ιερομόναχοι ευλόγησαν τις ελληνικές σημαίες και όρκισαν τους αγωνιστές.
Από αυτό το σημείο η επανάσταση άρχισε να διασπείρεται στην Ανατολική Μάνη, στη Μεθώνη στην Κορώνη, και στη συνέχεια προς το εσωτερικό της Πελοποννήσου, προς την Τρίπολη.
Αυτή ήταν η αρχή του Αγώνα για την Ανεξαρτησία και την Ελευθερία.
Και η απόλυτη επιτυχία όρθωσε το ανάστημα των Ελλήνων και εξύψωσε το ηθικό τους.
Η 23η Μαρτίου 1821 είναι μοναδική μέρα για τη σύγχρονη ελληνική ιστορία. Μνημείο στρατιωτικής ευφυΐας, αφού η πόλη καταλήφθηκε αναίμακτα σε λίγες ώρες, χάρη στην οργάνωση και τη μεθοδικότητα. Μνημείο ομόνοιας των Ελλήνων, και μνημείο ισότητας, γιατί κανείς δεν έβλεπε τον άλλο πάνω από αυτόν και οι αποφάσεις λαμβάνονταν μετά από σύσκεψη των οπλαρχηγών.
Αποτελεί την πρώτη οργάνωση πολιτικής και στρατιωτικής διοίκησης, αφού αμέσως μετά ακολούθησε σύσκεψη των οπλαρχηγών και αποφασίσθηκε η ίδρυση της επιτροπής, η οποία ονομάσθηκε «Μεσσηνιακή εν Καλαμάτα Γερουσία» και ανέλαβε τον συντονισμό του Αγώνα.
ΓΕΡΟΥΣΙΑ ΟΠΩΣ ΚΑΙ ΣΤΗΝ ΑΡΧΑΙΑ ΣΠΑΡΤΗ
ΚΑΙ ΤΟ ΣΥΝΘΗΜΑ ΤΟ ΙΔΙΟ: ΤΑΝ ή ΕΠΙ ΤΑΣ
Αμέσως με τη συγκρότησή της εξέδωσε την «Προειδοποίησιν εις τας ευρωπαϊκάς αυλάς...», η οποία ήταν ιστορικά το πρώτο πολιτικό αλλά και διπλωματικό έγγραφο των επαναστατημένων Ελλήνων και καθιστούσε γνωστή την έναρξη του Αγώνα για την ανεξαρτησία, και την ύπαρξη ενός λαού με εθνική συνείδηση, των Ελλήνων και την απόφασή τους να αποτινάξουν «τον ανυπόφορον ζυγόν της Οθωμανικής τυραννίας», ζητώντας βοήθεια με την υπενθύμιση ότι από την Ελλάδα φωτίστηκε η Ευρώπη.
Σήμερα βρισκόμαστε εδώ, όχι λόγω ανάγκης υπόμνησης, αλλά λόγω μνήμης, της ιστορικής αυτής μνήμης που είναι στοιχείο στα κύτταρά μας, για όσα γνωρίζουμε και θυμόμαστε χωρίς να τα έχουμε ζήσει.
Γιατί όπως λέει ο Καζαντζάκης «..Το Ελληνικό Γένος, αν σώθηκε ως τα σήµερα, αν επέζησε ύστερα από τόσους εχτρούς, ύστερα από τόσους αιώνες, .... σκλαβιά και πείνα, το χρωστάει όχι στη λογική αλλά στην ακοίµητη σπίθα που καίει µέσα στα σωθικά της Ελλάδας, που αψηφάει τις φρόνιµες συµβουλές της λογικής και όταν φτάσει το γένος στα χείλια του γκρεµού βάζει φωτιά σε ολόκληρη την ψυχή και φέρνει το θάµα. Στα θάµατα χρωστάει η Ελλάδα τη ζωή της...».
Και έμοιαζε θαύμα να επιτύχει την ελευθερία της η μικρή Ελλάδα απέναντι στην τουρκική αυτοκρατορία και αυτό έκανε τους επαναστατημένους Ελληνες ήρωες, γιατί ήταν πιο πιθανό να πεθάνουν για την ελευθερία παρά να ζήσουν να τη δουν.
Για την ελευθερία που υμνεί ο Σολωμός και οι στίχοι του αποτελούν τον Εθνικό μας Ύμνο.
Την ελευθερία για την οποία γράφει ο Σικελιανός στην ωδή στο Μακρυγιάννη ότι «Τὴ λευτεριά μας τούτη δὲν τὴν ἥβραμε στὸ δρόμο, καὶ δὲ θὰ μποῦμε εὔκολα στοῦ αὐγοῦ τὸ τσόφλι, γιατὶ ........... ἐγίναμε πουλιὰ καὶ τώρα πιὰ στὸ τσόφλι δὲ χωροῦμε».
Για να Συλλογιόμαστε ελεύθερα ώστε να Συλλογιόμαστε καλά.
Για να θυμόμαστε ότι η ιστορία αλλάζει όταν ο καθένας υπερβεί το εγώ του για χάρη του κοινού καλού.
Για να γνωρίζουμε πώς δημιουργήθηκε η σύγχρονη Ελλάδα.

Εξοχότατε κύριε Πρόεδρε της Ελληνικής Δημοκρατίας,
Αυτής της Ελλάδας έχετε την τιμή να Προεδρεύετε και η πόλη της Καλαμάτας έχει την τιμή να είστε κοντά της στο ίδιο ακριβώς σημείο που οι ήρωες, τους οποίους τιμάμε, καθόρισαν τη σύγχρονη ιστορία μας.
Σας ευχαριστώ.
Και χρόνια πολλά σε όλους».

anaparastash 21

Ακολούθησαν:
• Προσκλητήριο Οπλαρχηγών
• Κατάθεση στεφάνου από την Α.Ε. τον Πρόεδρο της Δημοκρατίας
• Τήρηση ενός λεπτού σιγής στη µνήµη των Ηρώων του 1821
• Aνάκρουση του Eθνικού Ύµνου.

ΕΞΑΙΡΕΤΙΚΗ ΑΝΑΠΑΡΑΣΤΑΣΗ

anaparastash 24

Κατόπιν, πραγματοποιήθηκε η αναπαράσταση της Απελευθέρωσης της Kαλαµάτας ενώπιον του Καλαματιανού Προέδρου της Δημοκρατίας και παρουσία του εκπροσώπου της Κυβέρνησης, Υφυπουργού Εργασίας, Κοινωνικής Ασφάλισης και Κοινωνικής Αλληλεγγύης Αναστάσιου Πετρόπουλου, καθώς και αιρετών της Βουλής και της Αυτοδιοίκησης, μεταξύ άλλων. Συμμετείχαν εκατοντάδες μέλη Πολιτιστικών και Τοπικών Συλλόγων από την Καλαμάτα και απ' όλη τη Μεσσηνία, καθώς και από άλλες περιοχές, όπως η Άμφισσα και το Αίγιο, που έφεραν θαυμάσιες παραδοσιακές ενδυμασίες.

anaparastash 30

Αμέσως μετά τον όρκο των Αρχηγών της Επανάστασης, αλλά και στη συνέχεια, όσοι κρατούσαν αντίγραφα παλαιών όπλων «βρόντησαν το καριοφίλι», αναπαριστώντας όσα συνέβησαν κατά την έναρξη της Επανάστασης.

Η ανάγνωση της «Προειδοποιήσεως εις τας Ευρωπαϊκάς Αυλάς» θύμισε γιατί αγωνίσθηκαν οι πρόγονοί μας, προσφέροντας μήνυμα που είναι και σήμερα επίκαιρο.

anaparastash 97

Ακολούθησαν παραδοσιακοί χοροί, με κυρίαρχο τον Καλαματιανό, ενώπιον του Προέδρου της Δημοκρατίας και των λοιπών επισήμων, ενώ οι εκδηλώσεις έκλεισαν με παρέλαση µαθητών σχολείων, μελών Πολιτιστικών και Τοπικών Συλλόγων, οπλαρχηγών και μπουλουκιών, που όλοι έφεραν εθνικές ενδυμασίες, την οποία επισφράγισε η διέλευση έφιππων τμημάτων.

anaparastash 61

Σημειώνεται ότι έλαβαν μέρος στην παρέλαση με εντυπωσιακές ενδυμασίες η Μπαντίνα της Δημοτικής Φιλαρμονικής Καλαμάτας και η Φιλαρμονική του Μουσικού Σχολείου Καλαμάτας, ενώ την παρέλαση κάλυψε μουσικά η Δημοτική Φιλαρμονική Καλαμάτας.

anaparastash 105

Μετά το πέρας της Αναπαράστασης, ο Πρόεδρος της Δημοκρατίας μετέβη πεζή στο ιστορικό Δημαρχείο, συνοδευόμενος από το Δήμαρχο, ενώ ενδιαμέσως χαιρέτισε – εκτός πρωτοκόλλου – δεκάδες Καλαματιανών.

ΟΙ ΒΡΑΒΕΥΣΕΙΣ ΤΩΝ ΝΙΚΗΤΩΝ
ΣΤΟ «ΔΡΟΜΟ ΘΥΣΙΑΣ»

9

Μετά το πέρας των εκδηλώσεων τιμής και μνήμης για την Απελευθέρωση της Καλαμάτας από τον τουρκικό ζυγό στις 23 Μαρτίου 1821, ο Δήμος Καλαμάτας τίμησε, στο ιστορικό Δημαρχείο, με χρηματικά έπαθλα και διπλώματα τους αθλητές, οι οποίοι πρώτευσαν στο Δρόμο Θυσίας στις 23 Μαρτίου 2019. Οι αθλητές ήσαν, κατά σειράν, οι εξής: Αλέξης Μιχαλάκης, Δημήτριος Μποσίνης, Μανώλης Σταυρόπουλος, Χρήστος Μέτα, Νικόλας Σίμι και Αθηνά Μπαστακού.

1

Ο Δήμαρχος Καλαμάτας, σε σύντομη προσφώνησή του, συνεχάρη τους αθλητές και επεσήμανε, μεταξύ άλλων, τα εξής: «Έχουν περάσει 198 χρόνια από την Επανάσταση και από την Απελευθέρωση και είχαμε εμείς εδώ την τιμή και την υπερηφάνεια να ξεκινήσει από τον τόπο μας η Επανάσταση και να τελειώσει πάλι στον τόπο μας, με τη ναυμαχία του Ναυαρίνου, στην ευλογημένη Μεσσηνία.
Υπενθυμίζω ότι δεν περιμέναμε να έρθει το 1821, δεν ήμαστε άπρακτοι στα 400 χρόνια της σκλαβιάς. Δεκάδες προεπαναστατικά κινήματα είχαν σημειωθεί. Υπενθυμίζω τι έγινε με τα Ορλωφικά γύρω στο 1770, όπου με την παρακίνηση κυρίως των Ρώσων έγινε επανάσταση, ουσιαστικά, στην Ελλάδα. Το υπενθυμίζω, γιατί τότε ισοπεδώθηκε η Καλαμάτα από τους Τουρκαλβανούς. Τότε εξεδιώχθηκαν από ΄δώ μεγάλες οικογένειες, όπως η οικογένεια των Μπενάκηδων και αυτό δεν πρέπει να μας διαφεύγει από την ιστορική μνήμη.
Το 1821, πράγματι, ξεκίνησε από ΄δώ η Επανάσταση. Αυτό δεν είναι έκφραση τοπικισμού, διότι εδώ συγκεντρώθηκαν όλοι οι ηγέτες του Αγώνα. Είχαμε δίπλα μας τη Μάνη, έχουμε δίπλα μας τα μεγάλα και ιστορικά μοναστήρια, τα οποία λειτούργησαν ως κάστρα. Εκεί συγκεντρώθηκαν τα πολεμοφόδια -το μοναστήρι της Βελανιδιάς παιδιά, από το οποίο κάνατε το Δρόμο της Θυσίας - ήταν οι χώροι στους οποίους συγκεντρώθηκαν γύρω από την Καλαμάτα και οι πολέμαρχοι και το μπαρούτι και τα όπλα και ό,τι χρειαζόταν γι' αυτόν τον Αγώνα.
Σχεδόν 200 χρόνια έχουν περάσει από τότε. Η πόλη μας προετοιμάζεται για το 2021. Δε θα είμαι δήμαρχος εγώ. Φέτος ήταν η τελευταία χρόνια, η 13η, που οργανώσαμε αυτές τις εκδηλώσεις, αλλά δεν έχει καμία σημασία. Τα αξιώματα έχουν όλα μία συνέχεια. Εμείς ερχόμαστε και φεύγουμε, αλλά η ζωή συνεχίζεται και η ιστορία συνεχίζεται.

ΨΗΦΙΑΚΗ ΑΝΑΠΑΡΑΣΤΑΣΗ
ΤΗΣ ΕΠΑΝΑΣΤΑΣΗΣ

Δουλεύουμε από πέρυσι, ώστε η πόλη μας το 2021 να είναι το κέντρο της Ελλάδος, η οποία θα γιορτάζει από τη μία άκρη μέχρι την άλλη. Έχουμε μία πολύ καλή συνεργασία με το Πανεπιστήμιο. Ετοιμάζεται μία ταινία, που πιστεύουμε ότι θα κάνει ένα παγκόσμιο ταξίδι και θα προβάλει την πόλη και τον Αγώνα.
Ένα μεγάλο μέρος του ισογείου αυτού του ιστορικού Δημαρχείου, που κατασκευάστηκε το 1895 και δεν είναι πλέον το Δημαρχείο της πόλης, θα διατεθεί για να γίνεται ψηφιακή απεικόνιση της απελευθέρωσης του Έθνους και της Επανάστασης από την Καλαμάτα. Αυτό είναι κάτι πολύ σημαντικό για τους επισκέπτες της πόλης και για τα σχολεία, τα οποία μας επισκέπτονται από όλη την Ελλάδα».
Ο Π. Νίκας ζήτησε «να έχουμε μέσα μας πατριωτισμό και πατριωτισμός σημαίνει μακριά από ακρότητες, μακριά από συγκρούσεις, συναίνεση, συνεννόηση, υποστήριξη των Ενόπλων Δυνάμεων και των Σωμάτων Ασφαλείας». Ευχήθηκε δε «χρόνια πολλά» και «το 2021 να γιορταστεί με τον τιμημένο, τον ένδοξο τρόπο, ο οποίος ταιριάζει στους προγόνους μας και να μην ξεχνάτε ότι δεν υπάρχει πέτρα, δεν υπάρχει πεζούλι σε αυτόν τον τόπο, το οποίο να μην είναι αιματοβαμμένο».

1.JPG2.JPG3.JPG4.JPG5.JPG7.JPG8.JPG9.JPG

 

 

© Copyright

ΔΗΜΟΣ ΚΑΛΑΜΑΤΑΣ

2024

gcloud