«Η ζώνη σε δένει με τη ζωή» και «Μην πιείς εάν θα οδηγήσεις!». Τη σημασία αυτών των προτροπών αντελήφθησαν με τρόπο βιωματικό, όσοι πολίτες επισκέφθηκαν την κεντρική πλατεία – Βασιλέως Γεωργίου, όπου πραγματοποιήθηκαν εκδηλώσεις για την οδική ασφάλεια, την Παρασκευή και το Σάββατο, 10 και 11 Οκτωβρίου 2014.
Τις εκδηλώσεις διοργάνωσε το Ινστιτούτο Οδικής Ασφάλειας (Ι.Ο.ΑΣ.) «Πάνος Μυλωνάς» με τη συμμετοχή του Δήμου Καλαμάτας και με την επιστημονική υποστήριξη του Τομέα Μεταφορών και Συγκοινωνιακής Υποδομής του Εθνικού Μετσόβιου Πολυτεχνείου.
Σκοπός των εκδηλώσεων, που υλοποιήθηκαν στο πλαίσιο του ευρωπαϊκού προγράμματος AVENUE (Actions for Vulnerable, Elderly, Novice drivers and road Users in Europe) for Traffic Safety, ήταν η ενημέρωση της τοπικής κοινωνίας για τη σημασία της οδικής ασφάλειας, δεδομένου πως οι αιτίες των οδικών ατυχημάτων είναι γνωστές και είναι δυνατόν να αποφευχθούν.
ΤΟΥΜΠΑ Τ’ ΑΥΤΟΚΙΝΗΤΟ, ΟΜΩΣ ΟΛΟΙ
ΑΛΩΒΗΤΟΙ, ΑΝ ΚΑΙ ΑΝΑΠΟΔΑ, ΜΕ ΤΗ ΖΩΝΗ!
Το Ι.Ο.ΑΣ. «Πάνος Μυλωνάς» προέβη στην επιμόρφωση και την ευαισθητοποίηση των πολιτών στο θέμα της οδικής ασφάλειας με τη χρήση εξοπλισμού τελευταίας τεχνολογίας. Στον προσομοιωτή ανατροπής οχήματος, που συγκέντρωσε το μεγάλο ενδιαφέρον των πολιτών κάθε ηλικίας, ιδίως όμως των νέων, μπορούσε να αντιληφθεί κανείς τι σημαίνει «η ζώνη σε δένει με τη ζωή».
Το όχημα αναποδογύριζε μιμούμενο το ντεραπάρισμα και η ζώνη – σωστά δεμένη – κρατούσε όλους τους επιβάτες στη θέση τους, αναποδογυρισμένους και αλώβητους. Κατά την επαναφορά του οχήματος, όλοι αντιλαμβάνονταν όσα οι εκπαιδευτές του Ι.Ο.ΑΣ. τους έλεγαν: με τη ζώνη μειώνονται κατά πολύ οι πιθανότητες να πάθει κάποιος κάτι, ενώ το ίδιο ισχύει και για τους συνεπιβάτες διότι εάν κάποιος δεν φοράει ζώνη, θα αρχίσει να χτυπά τους άλλους σε περίπτωση ανατροπής…
Τα αποτελέσματα ήταν ακόμη πιο εντυπωσιακά, όταν αναλογιζόταν κανείς τα οφέλη σε ντεραπάρισμα ενώ το όχημα είχε αναπτύξει ταχύτητα, δεδομένου ότι η περιστροφή του οχήματος γινόταν με μηδενική ταχύτητα!
Πολλοί δοκίμασαν και τον προσομοιωτή πρόσκρουσης, όπου μόλις με ταχύτητα 7 χιλιομέτρων μπορούσαν να καταλάβουν τι σημαίνει «έφυγες», τη στιγμή που το κάθισμα ακινητοποιείτο προσκρούοντας σε σταθερό εμπόδιο.
Επίσης, είχαν τη δυνατότητα να αντιληφθούν πώς βλέπει κάποιος που έχει πιεί λίγο οινόπνευμα: όταν φορούσαν τα ειδικά παραμορφωτικά γυαλιά, σκόνταφταν σε κώνους που είχαν τοποθετηθεί σε ομοίωμα δρόμου.
Πρόκειται για βέλτιστες πρακτικές και καινοτόμους προσεγγίσεις που εφαρμόζονται σε όλο τον κόσμο για το σκοπό αυτό και χρησιμοποιήθηκαν και στην Καλαμάτα. Η ενημέρωση του κοινού με βιωματικό τρόπο έγινε την Παρασκευή από τις 16.00 μέχρι τις 21.00 και το Σάββατο από τις 10.00 μέχρι τις 14.00.
ΣΥΜΜΕΤΟΧΗ ΤΡΟΧΑΙΑΣ, ΠΥΡΟΣΒΕΣΤΙΚΗΣ
ΚΑΙ ΠΟΛΛΩΝ ΕΘΕΛΟΝΤΙΚΩΝ ΟΡΓΑΝΩΣΕΩΝ
Επισημαίνεται πως στη διεξαγωγή των εκδηλώσεων μετέσχον η Τροχαία, η Πυροσβεστική και πολλές εθελοντικές οργανώσεις, όπως η Ελληνική Ομάδα Διάσωσης – Παράρτημα Καλαμάτας, το Σώμα Εθελοντών Σαμαρειτών του Ελληνικού Ερυθρού Σταυρού, η Ομάδα Αντιμετώπισης Καταστροφών 4x4 Μεσσηνίας, το Σώμα Ελλήνων Προσκόπων – Περιφερειακή Εφορία Μεσσηνίας & Λακωνίας και η Ομάδα Νέων «Η Δημιοβίτισσα».
Οι εκδηλώσεις εγκαινιάσθηκαν στις 19.30 της Παρασκευής και χαιρετισμούς απηύθυναν ο Αντιδήμαρχος Σαράντος Μαρινάκης, ο Διοικητής του Τμήματος Τροχαίας Καλαμάτας Ηλίας Αξιοτόπουλος, η αξιωματικός της Πυροσβεστικής Υπηρεσίας Σοφία Μπομπόνη και ο υπ. διδάκτωρ του ΕΜΠ Παναγιώτης Παπαντωνίου (είχε την πρωτοβουλία διοργάνωσης των εκδηλώσεων).
Απώτερος στόχος ήταν η βελτίωση στην εφαρμογή και η συμμόρφωση με τους κανόνες οδικής κυκλοφορίας, ώστε να επιτευχθούν μείωση των θυμάτων οδικής κυκλοφορίας και αποφυγή απώλειας περισσότερων ανθρώπινων ζωών, καθώς στη χώρα μας τα τροχαία αποτελούν την 1η αιτία θανάτου για τους νέους 15-29 ετών και την 3η αιτία θανάτου για την παραγωγική ηλικία των 30-44 ετών.
ΠΕΡΙΓΡΑΦΗ ΕΞΟΠΛΙΣΜΟΥ
Ο εξοπλισμός βιωματικής εκπαίδευσης ο οποίος επιδείχθηκε, περιελάμβανε:
- Ειδικά γυαλιά προσομοίωσης κατανάλωσης αλκοόλ και ψυχοφαρμάκων
- Προσομοιωτή πρόσκρουσης, ο οποίος αποτελείται από ένα κάθισμα το οποίο γλιστρά επάνω σε κεκλιμένες ράγες και στη συνέχεια σταματά απότομα. Ο προσομοιωτής σκοπό έχει να καταδείξει στον εκπαιδευόμενο, ο οποίος είναι δεμένος με τη ζώνη ασφαλείας, τις δυνάμεις που ασκούνται στο σώμα του σε ενδεχόμενη πρόσκρουση, ακόμα και με χαμηλή ταχύτητα
- «Ζυγαριά» συσχέτισης βάρους-ταχύτητας, η οποία υπολογίζει το βάρος ενός ανθρώπου κατά την περίπτωση σύγκρουσης, αναλογικά με την ταχύτητα του οχήματος στο οποίο επιβαίνει
- Προσομοιωτή ανατροπής οχήματος, ο οποίος αποτελείται από ένα όχημα το οποίο περιστρέφεται κατά το διαμήκη άξονά του, με στόχο να βιώσουν οι επιβάτες, οι οποίοι είναι δεμένοι με τις ζώνες ασφαλείας τους, τις δυνάμεις που ασκούνται στο σώμα τους και την έντονη δυσφορία που προκαλεί η ανατροπή ενός οχήματος λόγω τροχαίου ατυχήματος, αλλά και την αξία της χρήσης ζώνης ασφαλείας
- Συσκευή Μέτρησης Χρόνου Αντίδρασης & Απόστασης Ακινητοποίησης, η οποία μετρά τον χρόνο αντίδρασης των χρηστών, καθώς και την απόσταση ακινητοποίησης που προκύπτει σε διαφορετικές τιμές ταχύτητας και διαφορετικές συνθήκες ολισθηρότητας οδοστρώματος.
ΙΝΣΤΙΤΟΥΤΟ ΟΔΙΚΗΣ ΑΣΦΑΛΕΙΑΣ (Ι.Ο.ΑΣ.) «ΠΑΝΟΣ ΜΥΛΩΝΑΣ»
Το Ελληνικό Ινστιτούτο Έρευνας και Εκπαίδευσης για την Οδική Ασφάλεια και την Πρόληψη & Μείωση των τροχαίων ατυχημάτων «Πάνος Μυλωνάς» συστάθηκε στις 12 Μαΐου 2005 και αποτελεί μη κερδοσκοπικό Οργανισμό με ιδρυτικά μέλη του Πανεπιστημιακά Ιδρύματα, Επιχειρηματικούς φορείς, Ελεγκτική Εταιρεία και φυσικά πρόσωπα.
Είναι μέλος του Ευρωπαϊκού Συμβουλίου Ασφάλειας Μεταφορών (ETSC), μέλος του Εθνικού Συμβουλίου Οδικής Ασφάλειας (ΕΣΟΑ) και Συμβουλευτικό Όργανο του ΟΗΕ (UN Consultative Status) για θέματα οδικής ασφάλειας. Το Ινστιτούτο έχει τιμηθεί για το έργο του με το Βραβείο του Ευρωπαίου Πολίτη από το Ευρωπαϊκό Κοινοβούλιο.
Αιτία για την ίδρυση του Ινστιτούτου είναι το γεγονός ότι έχουμε τη θλιβερή πρωτιά στα τροχαία ατυχήματα στην Ευρώπη, τα οποία αποτελούν και την πρώτη αιτία θανάτου για τους νέους μας στην Ελλάδα.
Αφορμή αποτέλεσε η τραγική άδικη απώλεια του Πάνου Μυλωνά, ενός νέου με εξαίρετο ήθος, τεταρτοετή φοιτητή του Τμήματος Μηχανολόγων και Αεροναυπηγών Μηχανικών του Πανεπιστημίου Πατρών και συντάκτη του ειδικού Τύπου του αυτοκινήτου, που έχασε τη ζωή του σε ηλικία 22 ετών σε τροχαίο ατύχημα το μεσημέρι της 22ας Μαρτίου 2004, ενώ πήγαινε να παρακολουθήσει τα μαθήματά του στην Πάτρα.
Σύμφωνα με την ανακοίνωση του Πανεπιστημίου του, που καθιέρωσε ήδη υποτροφία στη μνήμη του, «υπήρξε φοιτητής εξαίρετου ήθους, πολλά υποσχόμενος στο χώρο της τεχνολογίας και της δημοσιογραφίας, ιδιαίτερων ικανοτήτων, με πολλαπλά ενδιαφέροντα και η απώλεια του απετέλεσε πλήγμα για την Πανεπιστημιακή Κοινότητα».
Ινστιτούτο Οδικής Ασφάλειας (Ι.Ο.ΑΣ.) «Πάνος Μυλωνάς»
Νεμέσεως 2, Αθήνα 11253 • Τηλ.: 210-8620150, Fax.: 210-8620007
e-mail: Αυτή η διεύθυνση ηλεκτρονικού ταχυδρομείου προστατεύεται από τους αυτοματισμούς αποστολέων ανεπιθύμητων μηνυμάτων. Χρειάζεται να ενεργοποιήσετε τη JavaScript για να μπορέσετε να τη δείτε., www.ioas.gr