Τίτλος Δραστηριότητας: Το παραμύθι των συναισθημάτων.
Απαιτούμενα υλικά:
1. Το παραμύθι με τίτλο «Το παραμύθι των συναισθημάτων», το οποίο παρατίθεται παρακάτω σε εικονογραφημένη μορφή».
2. Δραστηριότητες σχετικές με το παραμύθι, τις οποίες τα παιδιά μπορούν να τις επιλύσουν είτε σε έντυπη μορφή είτε ηλεκτρονικά με την χρήση του υπολογιστή τους.
3. Παιχνίδι « Η κυκλική ώρα» για το οποίο απαιτείται η χρήση μιας μπάλας.
4. Για το κολάζ των συναισθημάτων είναι απαραίτητα τα εξής υλικά: εκτύπωση εικόνων, ένα χαρτόνι, μαρκαδόροι, ψαλίδι και κόλλα.
Απαιτούμενος χρόνος: Περίπου 45 λεπτά και ίσως λίγο παραπάνω.
Η διαδικασία σε απλά βήματα:
1. Διαβάζουμε το παραμύθι των συναισθημάτων στα παιδιά και αφού τους ζητήσουμε να επικεντρώσουν την προσοχή τους στην πλοκή του, ακολουθεί συζήτηση μέσα από ερωτήσεις εμπέδωσης. Στη συνέχεια, δίνουμε βαρύτητα στις λέξεις του παραμυθιού που κρύβουν συναισθήματα όπως χαρά, φόβος, θυμός, ψέμα, τεμπελιά, πίστη και συζητάμε τη σημασία τους (βλ. Παράρτημα 1).
2. Έπειτα, δίνουμε ένα φύλλο εργασίας, στο οποίο είναι ζωγραφισμένα πέντε μπαλόνια και τα παιδιά καλούνται να γράψουν πάνω σε αυτά τα πράγματα που τους φοβίζουν πιο πολύ (βλ. Παράρτημα 2).
3. Ακολουθεί μια ακόμα δραστηριότητα στην οποία τα παιδιά πρέπει να ξεχωρίσουν τα συναισθήματα σε ευχάριστα και δυσάρεστα (βλ. Παράρτημα 3).
4. Σειρά έχει το παιχνίδι « Η κυκλική ώρα» το οποίο έχει σχεδιαστεί για να βοηθήσει τα παιδιά να μας εκμυστηρευτούν πότε ένιωσαν μεγάλο φόβο, μεγάλη χαρά και μεγάλη αγωνία. Ειδικότερα, το παιχνίδι διεξάγεται ως εξής. Όλη η οικογένεια κάθεται σε κύκλο. Ο πρώτος κρατάει μια μπάλα και μιλάει. Λέμε ο καθένας με τη σειρά του πότε νιώσαμε μεγάλο πόνο. Τι θυμόμαστε γι’ αυτό. Ύστερα, κάνουμε το ίδιο για μια πολύ μεγάλη χαρά και μια πολύ μεγάλη αγωνία που νιώσαμε τελευταία. Στο τέλος, διαλέγουμε ποιο συναίσθημα μας φάνηκε πιο μεγάλο και από αυτό προκύπτει ο νικητής!!
5. Ήρθε η ώρα για το κολάζ των συναισθημάτων. Εκτυπώνουμε τις εικόνες, τις κόβουμε, τις χρωματίζουμε και τις κολλάμε στο χαρτόνι. Επίσης, τα παιδία πρέπει να γράψουν κάτω από κάθε εικόνα το συναίσθημα που περιγράφεται. Τέλος, πολύ δημιουργικό είναι να γράψουν μια δική τους ιστορία στην οποία ένιωσαν έντονα συναισθήματα (βλ. Παράρτημα 4).
Υπεύθυνη εκπαιδευτικός: Σιώπα Γεωργία
Πηγή:www.antikleidi.com
Παράρτημα 1
Το παραμύθι των συναισθημάτων!!
Μια φορά κι έναν καιρό, συγκεντρώθηκαν σε κάποιο μέρος της γης όλα τα συναισθήματα και όλες οι αξίες του ανθρώπου. Η τρέλα, επειδή λυπήθηκε τη βαρεμάρα, πρότεινε να παίξουν κρυφτό. Το ενδιαφέρον σήκωσε το φρύδι και περίμενε να ακούσει, ενώ η περιέργεια που δεν μπορούσε να κρατηθεί ρώτησε: «τι είναι το κρυφτό»; Ο ενθουσιασμός άρχισε να χορεύει και η χαρά άρχισε να πηδάει πάνω-κάτω, για να καταφέρει να πείσει τον φόβο - και τον δισταγμό να παίξουν κι αυτοί. Αλλά υπήρχαν πολλοί που δεν ήθελαν να παίξουν: Η αλήθεια δεν ήθελε να παίξει, γιατί ήξερε ότι ούτως ή άλλως κάποια στιγμή θα την αποκάλυπταν και η δειλία δεν ήθελε να ρισκάρει. Η λύπη ήταν αρκετά στενοχωρημένη, για να μπορεί να παίξει. Ο φόβος πάλι φοβόταν πολύ να παίξει.
«Ένα, δύο, τρία» άρχισε να μετράει η τρέλα. Η πρώτη που κρύφτηκε πίσω από τον πρώτο βράχο ήταν η τεμπελιά που βαριόταν. Η πίστη πέταξε στους ουρανούς και η ζήλια κρύφτηκε στη σκιά του μίσους, που με τη δύναμή του κατάφερε να σκαρφαλώσει στο πιο ψηλό δέντρο. Η επιθυμία κρύφτηκε μέσα σε ένα ηφαίστειο. Η χαρά έτρεχε πάνω-κάτω μέχρι που κρύφτηκε στα πελάγη της ευτυχίας. Ο έρωτας, όμως, δεν είχε βρει ακόμη κάπου να κρυφτεί. Έβρισκε όλες τις κρυψώνες πιασμένες, ώσπου βρήκε ένα θάμνο από τριαντάφυλλα και κρύφτηκε εκεί. «....1000», είπε και τέλειωσε το μέτρημα η τρέλα κι άρχισε να ψάχνει. Πρώτη βρήκε την τεμπελιά, αφού δεν είχε κρυφτεί και πολύ μακριά. Μετά βρήκε την πίστη, που μίλαγε φωναχτά στον ουρανό με το Θεό. Βρήκε τη ζήλια, που κόντευε να σκάσει μέσα στην κρυψώνα της. Βρήκε και τη χαρά, που φώναζε ευτυχισμένη από τα βάθη του πελάγους. Βέβαια, βρήκε πολύ εύκολα και τον δισταγμό, που δεν είχε αποφασίσει ακόμα πού να κρυφτεί.
Σιγά-σιγά τους βρήκε όλους, εκτός από τον έρωτα. Η τρέλα έψαχνε παντού, πίσω από κάθε δένδρο, κάτω από κάθε πέτρα, σε κάθε κορφή βουνού, μα τίποτα. Όταν ήταν σχεδόν έτοιμη να τα παρατήσει, βρήκε ένα θάμνο από τριαντάφυλλα κι από τον θυμό της άρχισε να τον κλωτσάει νευρικά, ώσπου ακούστηκε ένα βογγητό πόνου. Ήταν ο έρωτας, που τα αγκάθια της τριανταφυλλιάς τον είχαν τυφλώσει! Η τρέλα ταράχτηκε, δεν ήξερε πώς να διορθώσει το λάθος της. Έκλαιγε, ζήταγε συγνώμη. Ένιωθε τύψεις. Στο τέλος, αφού δε γινόταν να ξαναδώσει το φως του στον έρωτα, ορκίστηκε να γίνει η οδηγός του. Κι από τότε, ο Έρωτας είναι τυφλός και η Τρέλα τον συνοδεύει!
Ξεκλειδώνουμε το κείμενο!
Διαβάζουμε το παραπάνω παραμύθι των συναισθημάτων και θυμόμαστε:
- Ποιο από τα συναισθήματα πρότεινε να παίξουν κρυφτό και γιατί;
- Ξέρετε πώς παίζεται το κρυφτό;
- Τι πρόβλημα δημιουργήθηκε, όταν η Τρέλα βρήκε πού κρυβόταν ο Έρωτας;
- Σε ποιο μέρος του σώματός του χτύπησε ο Έρωτας;
- Έχεις ακούσει τη φράση «τρελός από έρωτα;» Τι σημαίνει;
Παράρτημα 2
Γράφω μέσα στα μπαλόνια τα πράγματα που με φοβίζουν πιο πολύ:
Παράρτημα 3
Λύπη, θαυμασμός, μοναξιά, ενοχή, ντροπή, περηφάνια, αγάπη, ανακούφιση, ζήλια, ευτυχία, ηρεμία, φόβος
Προσπαθήστε να ξεχωρίσετε τα παραπάνω συναισθήματα σε ευχάριστα και δυσάρεστα:
Ευχάριστα Δυσάρεστα
____________________ ________________________
____________________ ________________________
____________________ ________________________
____________________ ________________________
____________________ ________________________
____________________ ________________________
Παράρτημα 4
Εικόνες για το κολάζ!