Εγγράφως παρενέβη ο Δήμαρχος στη δημόσια διαβούλευση για το Επιχειρησιακό Σχέδιο Δράσης της Περιφέρειας Πελοποννήσου για την ένταξη των Ρομά. Σε έγγραφο που απέστειλε προς την Ενδιάμεση Διαχειριστική Αρχή, αναφέρονται τα εξής:
«Ο Δήμος Καλαμάτας, έχοντας ζωτικό ενδιαφέρον για την κοινωνική ένταξη της ευάλωτης κοινωνικής ομάδας των ΡΟΜΑ, προϋπόθεση εκ των ων ουκ άνευ για την προστασία τής σε πολλές περιπτώσεις επαπειλούμενης κοινωνικής συνοχής και ειρήνης, καταθέτει με βάση τις υφιστάμενες συνθήκες στα διοικητικά όριά του, τις παρακάτω παρατηρήσεις επί του υπό διαβούλευση σχεδίου:
1. Στο Κεφάλαιο 2ο : Ανάλυση της υφιστάμενης κατάστασης
2.1. Υφιστάμενη κατάσταση σε περιφερειακό επίπεδο
Σελ. 27: Η δεύτερη παράγραφος, προκειμένου να αποτυπώνει την πραγματικότητα, θα πρέπει να διορθωθεί και να συμπληρωθεί όπως ακολουθεί:
Οι μόνες ενέργειες οργανωμένης μετεγκατάστασης που έγιναν την προηγούμενη δεκαετία στο Ν. Μεσσηνίας (και όχι Καλαμάτας) στη θέση «Μπιρμπίτα» [σύνορο Δήμων Μεσσήνης και Καλαμάτας σε ιδιόκτητα οικόπεδα των Δήμων αναφοράς], δεν στέφθηκαν από επιτυχία κατά βάση λόγω αδυναμίας ουσιαστικής αποδοχής του σχεδίου από τους ίδιους τους ωφελούμενους, η οποία οφειλόταν σε κακό προγραμματισμό και οργάνωση της μετεγκατάστασης από την αρμόδια Ν.Α. Μεσσηνίας, και στην συνέχεια εγκατάλειψη του οικισμού στην τύχη του.
Σελ. 28: στα συνηθέστερα προβλήματα, θα πρέπει να προστεθεί στην απουσία τίτλων ιδιοκτησίας, στην μεγάλη πλειονότητα των περιπτώσεων «η καταπάτηση ξένης ιδιωτικής περιουσίας».
2. 2.1.11.1 Swot ανάλυση οικισμών Δήμου Καλαμάτας
Σελ. 138: Οικισμοί Αρφαρών, Αριοχωρίου & Πλατέος, Ασπροπουλιάς (και όχι Ασπρουλίων), Μπιρμπίτας (και όχι Μπιρμίτα), Σπερχογείας (και όχι Σπερχογείων)
Στα πλεονεκτήματα αναφέρονται οι συνθήκες στέγασης ως ικανοποιητικές και το οικιστικό περιβάλλον ως αποδεκτό.
Τούτο έρχεται σε αντίθεση με τα αναφερόμενα στην εισαγωγή τού υπό διαβούλευση σχεδίου, όπου στην ενότητα Β. Εθνική Στρατηγική για την ένταξη των ΡΟΜΑ, στο στρατηγικό στόχο 1. Εξασφάλιση και εγγύηση του «κατοικείν», στη σελ. 17, χαρακτηρίζονται οι συνθήκες εστίασης και στέγασης των ΡΟΜΑ στην Ελλάδα ως ακατάλληλες, ή σε κάποιες καλύτερες περιπτώσεις ως ανεπαρκείς.
Στην περίπτωση των εν λόγω οικισμών η κατάσταση χαρακτηρίζεται σε γενικές γραμμές ως ανεπαρκής, καθόσον και στις περιπτώσεις όπου υπάρχουν κτιστά σπίτια ή παραπήγματα, δεν υπάρχουν άλλες υποδομές.
3. Σελ. 139: Συνοικισμοί Πολεοδομικού Συγκροτήματος Δ. Καλαμάτας
Στα πλεονεκτήματα αναφέρονται οι συνθήκες στέγασης ως ικανοποιητικές και το οικιστικό περιβάλλον ως αποδεκτό.
Τούτο έρχεται σε αντίθεση με τα αναφερόμενα στην εισαγωγή του υπό διαβούλευση σχεδίου, όπου στην ενότητα Β. Εθνική Στρατηγική για την ένταξη των ΡΟΜΑ, στο στρατηγικό στόχο 1. Εξασφάλιση και εγγύηση του «κατοικείν», στη σελ. 17, χαρακτηρίζονται οι συνθήκες εστίασης και στέγασης των ΡΟΜΑ στην Ελλάδα ως ακατάλληλες, ή σε κάποιες καλύτερες περιπτώσεις ως ανεπαρκείς.
Οι συνθήκες που επικρατούν στους συνοικισμούς του Πολεοδομικού Συγκροτήματος του Δήμου Καλαμάτας είναι ακατάλληλες έως απάνθρωπες.
Στα μειονεκτήματα θα πρέπει να προστεθεί η καταπάτηση ξένης ιδιωτικής περιουσίας, που επιτείνει τα αρνητικά στερεότυπα και προκαταλήψεις εναντίον των ΡΟΜΑ.
4. Στο Κεφάλαιο 4ο: Αποτύπωση-καταγραφή παρεμβάσεων του σχεδίου δράσης και ανάλυση σε οριζόντιες και υποστηρικτικές και χωρικά στοχευμένες παρεμβάσεις
Θεσμικό πλαίσιο
Σελ. 197:
Το κείμενο της ενότητας β. να αντικατασταθεί όπως ακολουθεί:
β. Η αρμοδιότητα έκδοσης πρωτοκόλλων κατεδάφισης αυθαιρέτων κατασκευών επί δημοσίων εκτάσεων ανήκει στην Κτηματική Υπηρεσία του Δημοσίου και στις λοιπές περιπτώσεις στον οικείο Δήμο και εκτελούνται με ευθύνη και απόφαση της Γενικής Γραμματείας της Αποκεντρωμένης Διοίκησης.
γ. Αναφέρεται ότι «Η αρμοδιότητα καθορισμού χώρου εγκατάστασης μετεγκατάστασης των τσιγγάνων, ανήκει αποκλειστικά στο οικείο Δημοτικό Συμβούλιο και σε περίπτωση αδράνειας ή αδυναμίας να υποδείξει χώρο εγκατάστασης, αποφασίζει προς τούτο και υποδεικνύει τον χώρο η αρμόδια Διεύθυνση της Αποκεντρωμένης Διοίκησης», ενώ σύμφωνα με την ΚΥΑ Γ.Π./23641/2003 ΦΕΚ 973/Β΄2003, σε συνδυασμό με τις αρμοδιότητες που περιήλθαν στις Αποκεντρωμένες Διοικήσεις και τις Περιφέρειες, βάσει των άρθρων 280 και 186 αντίστοιχα του ν. 3852/2010, ο καθορισμός των κατάλληλων χώρων, που μπορεί να είναι δημόσιοι ή ιδιωτικοί για την προσωρινή εγκατάσταση των πλανοδίων, γίνεται με απόφαση του Γ.Γ. της Αποκεντρωμένης Διοίκησης ύστερα από πρόταση του οικείου Δημοτικού Συμβουλίου και εισήγηση της επιτροπής που συγκροτεί ο Γενικός Γραμματέας».
ΑΝΤΙΠΡΟΣΩΠΕΙΑ ΤΟΥ ΔΗΜΟΥ ΣΤΗΝ ΤΡΙΠΟΛΗ
ΓΙΑ ΠΡΟΓΡΑΜΜΑ ΤΟΥ ΝΕΟΥ ΕΣΠΑ ΓΙΑ ΤΟΥΣ ΡΟΜΑ
Στο μεταξύ, αντιπροσωπεία του Δήμου Καλαμάτας αποτελούμενη από το Δήμαρχο Παναγιώτη Ε. Νίκα και τον Αντιδήμαρχο Παναγιώτη Γιαννόπουλο μετέβη στην Τρίπολη, την Πέμπτη 4 Δεκεμβρίου. Η αντιπροσωπεία μετέσχε σε συνάντηση για το επιχειρησιακό πρόγραμμα για την αποκατάσταση των Ρομά στο πλαίσιο του νέου ΕΣΠΑ, με τη συμμετοχή του Αντιπεριφερειάρχη Θεοφάνη Στεφανόπουλου, στελεχών της Διαχειριστικής Αρχής και της Διεύθυνσης Κοινωνικής Μέριμνας της Περιφέρειας Πελοποννήσου.
Το πρόγραμμα αυτό, υπό προϋποθέσεις, θα αρχίσει να «τρέχει» το δεύτερο εξάμηνο του 2015. Ο Δήμος παρουσίασε τις ενέργειές του για τη βελτίωση της θέσης των Ρομά και ζήτησε πάλι την παράδοση της Μπιρμπίτας από την Περιφέρεια Πελοποννήσου στο Δήμο.